Antoinette Schoehuizen
De reden voor mij om museum studies te gaan studeren was mijn belangstelling voor de interactie tussen mensen en kunst. Ik heb daarom binnen musea veelal ‘aan de voorkant’ gewerkt. Iedere bezoeker heeft een eigen, nieuwe blik op een museum of kunstwerk. Ik vond het ontzettend leuk om op een creatieve manier de persoonlijke kijk van bezoekers samen te brengen met mijn achtergrondkennis en die van conservatoren/curatoren.
Gaandeweg groeide mijn belangstelling voor de mogelijkheden die digitalisering hierin kan bieden. In aanvulling op een museumbezoek biedt het de kans tot verdieping en maakt het kunst en erfgoed toegankelijk voor een breder publiek. De verhalen achter de kunstwerken en objecten, maar ook de ervaringen van de mensen die ze hebben gezien of bestudeerd, kunnen worden gedeeld. De dialoog vindt niet alleen meer plaats in het museum. Bovendien kunnen er verbindingen worden gelegd met mensen en collecties over de hele wereld.
Om meer te weten te komen over hoe je informatie goed kunt verzamelen, vindbaar maakt, en systemen toegankelijk en flexibel kunt inrichten, ben ik mij gaan specialiseren in publiek informatiemanagement. Ik heb voor diverse overheidsorganisaties meegewerkt aan digitaliseringsprogramma’s. De uitdagingen hierin lagen in de schaalgrootte van de projecten, het vertalen van specialistische kennis naar ‘gewone mensentaal’ en bureaucratische processen inzichtelijk maken. Het vergde een vooruitziende blik, betrokkenheid met alle stakeholders en creatieve oplossingen om de verandering die gepaard gaat met digitalisering teweeg te kunnen brengen.
Het Kunstburo heb ik opgericht om deze ervaring in te zetten in de cultuursector, waar nog altijd mijn hart ligt. Er is nog een enorme winst te behalen in het digitaliseren van kunst- en erfgoed instellingen en materieel en immaterieel erfgoed. Niet alleen om een groter publiek kennis te laten maken met kunst en cultuur. Maar ook omdat de informatie die daarbij beschikbaar wordt kan worden ingezet voor onder andere onderwijs, onderzoek en creatieve (talent)ontwikkeling.
Voor het tijdschrift Management & Consulting schreef ik, namens het Young Consultancy Network, een artikel dat nu online staat.
M&C staat dit keer in het thema van 'Het Schone'. In het artikel vertel ik hoe het 'kijken, kijken, kijken' dat mijn als kunsthistorica is in geprent ook toe te passen is op het werk als consultant.
Wil je 'De Kunst van het kijken' lezen? Dat kan via deze link