Ineens allemaal digitaal

Ik had een gaaf idee: een bedrijf starten om kunst- en erfgoedinstellingen te helpen hun collecties op creatievere manieren te gebruiken. Tsja, en toen kwam corona langs.. Voor de start van mijn bedrijf misschien niet zo fijn, maar voor musea de uitgelezen kans om zich digitaal te laten zien. Ik zie een hoop leuke en grappige initiatieven voorbijkomen, dus hierbij een paar tips om online museumpubliek te bereiken. 

 Vanuit de luie stoel in(ter)actie

? Instagram grid #tussenkunstenquarantaine

Je ziet nu veel virtuele tentoonstellingsbezoeken à la Google Arts & Culture voorbijkomen. Maar het grote voordeel van de digitale wereld is juist dat je direct met je publiek kunt communiceren, en vooral dat je ze kunt activeren. Zo kun je mensen op een speelse manier kennis laten maken met je collectie. 

 Er is bijvoorbeeld #MuseumGames, verschillende spelletjes gemaakt op basis van een collectie. Van kruiswoordpuzzels tot emoji-rebussen.
Een ander voorbeeld is de #ColourOurCollection die wordt gebruikt om kleurplaten van objecten uit verschillende collecties beschikbaar te stellen. 

 Een Nederlands initiatief is Tussen Kunst en Quarantaine (@tussenkunstenquarantaine), waarbij mensen worden uitgedaagd om thuis een kunstwerk na te bootsen. Het levert hilarische en inventieve beelden op. De ideale manier om mensen spelenderwijs bewust te maken van de details in een kunstwerk. Je moet tenslotte heel goed kijken voor je een kunstwerk na kan maken.

 Het hoeft niet alleen voor de lol te zijn, je kunt mensen ook laten helpen met een onderzoek. Universiteit Leiden en Stichting Erfgoed Gelderland lieten vrijwilligers (al voor de corona crisis) meezoeken naar grafheuvels in het project Erfgoed Gezocht. Met speciale kaarten konden mensen thuis speuren naar opvallende hoogteverschillen op de Veluwe. Dankzij dit project zijn er zeker 1500 nieuwe grafheuvels ontdekt. 

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.. 

Iemand die toch lekker achter de computer of met smartphone/tablet op schoot zit kan langer naar een werk kijken of juist meer informatie opzoeken. Digitale mogelijkheden bieden verdieping en zijn niet een vervanging van, maar een aanvulling op een fysiek museumbezoek. 

Antwoord Close-up challenge
Close-up challenge
Museum Kröller-Müller

Online kun je nu in gesprek gaan met een expert, of curator, die je (bijna) niet tegenkomt in een museumzaal. Het biedt museumliefhebbers een uniek kijkje achter de schermen en de museummedewerker een kans om kennis te maken met het publiek. Niet alleen mensen, maar ook werken die normaal niet te zien zijn op zaal kunnen ineens in de spotlight worden gezet.

Zet alleen iemand niet voor een kunstwerk door middel van een trillend videobeeld en slechte audio. Breng het werk dat besproken wordt goed in beeld, zoom in op details, gebruik de mogelijkheden van digitaal beeld delen. Het kost wat meer tijd, maar dat is het waard.  Een goed voorbeeld is de bespreking van Vanitas van Adriaan de Coorte door het Zeeuws Museum (Collectie verhalen).

Als bezoeker van een museum kun je niet heel dichtbij een schilderij komen. Online kunnen de details die je anders nooit ziet heel goed in beeld gebracht worden. Musée du Louvre post vaak mooie (detail)foto's van hun collectie op Instagram: @museelouvre. En Museum Kröller-Müller maakte er zelfs een challenge van om te raden van welk detail zij lieten zien (Close-up).

Aandachtspuntjes

Wil je zelf aan de slag houdt dan wel wat dingen in het oog:

  •  Pas op dat je in het enthousiasme van alles gaat omgooien en vernieuwen. Maak juist gebruik van wat je aan content al had liggen en houd altijd je missie in je achterhoofd. 
  • Wees niet overhaast. We zijn ineens allemaal digitaal, dus denk daarom goed na hoe jij kunt opvallen in die bulk aan initiatieven. Wees niet overhaast!
  • Ten slotte denk aan de toekomst! Nu kun je dingen doen waar je normaal niet aan toekomt, zoals het digitaliseren van zowel je organisatie als je collectie. Daar kun je na de Corona crisis profijt van hebben!

Wil je een keer brainstormen over een goede digitaliseringsstrategie voor jouw organisatie of creatieve ideeën voor jouw online aanwezigheid, neem dan contact op.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.